Educació

Motivar per aprendre: Genis que van superar les seves limitacions d’aprenentatge

nov 2019
Motivar per aprendre i fomentar la cultura de l’esforç són aspectes indispensables per superar problemes d’aprenentatge.
Motivar per aprendre i fomentar la cultura de l’esforç per potenciar l’aprenentatge.

«Si tens un somni, no paris fins a aconseguir-lo», es devien repetir dia rere dia aquests genis amb dificultats d’aprenentatge que van superar les seves limitacions i van complir els seus somnis malgrat que, de petits, semblaven destinats al fracàs escolar. La perspectiva de motivar per aprendre va ser la clau: Com és d’important rebre una orientació adequada durant aquesta etapa!

No només els grans personatges de la història com Wolfgang A. Mozart, Albert Einstein, Isaac Newton, Leonardo da Vinci, Alexander Graham Bell, Thomas A. Edison i Henry Ford van patir de trastorns relacionats amb l’aprenentatge; també personalitats contemporànies del món de l’art, la música, el cinema, la cultura, la ciència i els esports com Pablo Picasso, John Lennon, Walt Disney, Charles Dickens, Jules Verne, Agatha Christie, Muhammad Ali, Jack Nicholson, Anthony Hopkins, Bill Gates i molts més van patir o pateixen de trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH), dislèxia, dispràxia, autisme o trastorn d’Asperger.

Motivar per aprendre: Històries de superació

En aquest article, compartim una selecció d’històries molt actuals en què comprovem que motivar per aprendre i fomentar la cultura de l’esforç van ser les claus perquè aquests genis superessin els seus problemes d’aprenentatge.

  • Jamie Oliver, el multimilionari xef britànic

Està considerat el cuiner més influent del Regne Unit i considera que la seva dislèxia és el secret del seu èxit. Va estar destinat al fracàs escolar i afirma que l’escola ha de ser «un lloc on els infants aprenguin a ser bones persones, se sentin feliços i aconsegueixin confiar en ells mateixos i trobar el seu geni interior». Aquest és un pensament savi que a Kumon compartim i practiquem dia rere dia.

  • Brynjar Karl Birgisson i el seu Titanic de LEGO

És islandès, té 15 anys i el seu autisme no li ha suposat una limitació per construir la maqueta del Titanic més gran del món amb peces de LEGO. Va començar aquest projecte amb 10 anys i, encara que ha trigat 5 anys a construir-la, ja ha marcat un nou rècord en la història.

  • Daniel Radcliffe, l’estrella de Harry Potter

Li van diagnosticar dispràxia de molt petit. Als 9 anys, la seva mare el va encoratjar a presentar-se a una audició per a una obra de teatre perquè va considerar que l’actuació l’ajudaria a tenir confiança en ell mateix, i no es va equivocar. Escriure a mà continua essent un repte per a ell, però no es rendeix.

  • Keira Knightley, l’estrella de Pirates del Carib

Quan tenia 6 anys li van diagnosticar dislèxia, però això no li va impedir convertir-se en una de les actrius millor pagades de Hollywood. Keira va utilitzar el seu amor per l’actuació per motivar-se a llegir i més tard va començar a practicar la lectura amb els guions cinematogràfics.

  • Tom Cruise, actor, productor i director amb dislèxia

«Em vaig haver d’habituar a concentrar-me. Em vaig convertir en una persona molt visual i vaig aprendre a crear imatges mentals per entendre el que llegia». Tom era un nen dislèxic i tenia dificultats per llegir, escriure i fer els deures escolars, però la seva estratègia per aprendre el va ajudar a superar la seva dislèxia. Ha guanyat un Globus d’Or i va ser nominat a l’Oscar com a millor actor.

  • Michael Phelps, nedador amb el rècord de medalles olímpiques

Té el trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH). «Jo era sempre el nen que corria, no podia quedar-me quiet», va confessar alguna vegada. La seva mare va utilitzar l’interès que en Michael tenia per la natació per fomentar la cultura de l’esforç, ajudar-lo a enfocar-se i desenvolupar el seu potencial.

  • Steven Spielberg, director, productor i guionista

És una de les figures més valorades del cinema i ha guanyat premis internacionals com l’Oscar i el Globus d’Or. Va trigar dos anys més que la resta dels seus companys a aprendre a llegir. «Els meus professors no entenien per què anava amb tant retard respecte a la resta de la classe i amb els deures escolars, així que van parlar amb els meus pares». Spielberg va viure sense saber que patia de dislèxia fins al 2007, però va aprendre a lluitar contra els seus problemes d’una manera creativa: «Fer pel·lícules va ser la meva gran via d’escapament». Les diferències d’aprenentatge van inspirar el guió de la seva pel·lícula Els Goonies (1985). Spielberg solia referir-se als seus amics d’infància com «l’esquadró Goon».

  • Bill Gates, fundador de Microsoft

Li van diagnosticar el trastorn d’Asperger i és el creador d’una de les empreses més poderoses del món i guanyador de la Medalla Nacional de Tecnologia i Innovació el 1992. Avui dia és un dels homes més rics del món, segons la revista Forbes.

  • Whoopi Goldberg, actriu, còmica i guanyadora d’un Grammy, un Emmy i un Tony

Té dislèxia i considera que la seva capacitat per pensar diferent la va ajudar a tenir èxit. Sens dubte, va saber obtenir beneficis de les seves dificultats d’aprenentatge.

  • Cher, actriu i cantant amb dislèxia

Guanyadora d’un Emmy, tres Globus d’Or i quatre Billboard Music, va tenir molts problemes d’aprenentatge a l’escola per la seva dislèxia no diagnosticada. «No podia llegir prou ràpid com per acabar tota la tasca i les matemàtiques eren com tractar d’entendre sànscrit. L’única manera en la qual podia aprendre era escoltant els mestres de classe», va confessar en la seva autobiografia.


Motivar per aprendre: Beneficis d’una orientació adequada

És evident que molts professors dels casos exposats no van saber detectar o entendre el potencial d’aquests alumnes genials i els van abocar al fracàs escolar. A Kumon, creiem que motivar per aprendre i fomentar la cultura de l’esforç són aspectes fonamentals per treure el geni que porten dins i desenvolupar al màxim el seu potencial amb els nostres programes: Kumon Matemàtiques, Kumon Lectura i Kumon English.

Tots els genis solen tenir dificultats d’adaptació i d’aprenentatge, però, si reben l’orientació individualitzada adequada, poden desenvolupar el seu potencial. Tenim molts casos d’alumnes que desenvolupen continguts tres anys per sobre del seu nivell escolar de forma autònoma. Els pots conèixer en la secció «Els nostres alumnes» del nostre lloc web.

Totes les persones tenim talent, i si, al talent, hi afegim constància, motivació i força de voluntat, ens convertim en la millor versió de nosaltres mateixos.

Vols que el teu fill desenvolupi el geni que porta dins? Posa’t en contacte amb el centre que tinguis més a prop.