Educació

El superpoder d’aprendre sense límits

nov 2021
Els infants neixen amb el superpoder de la curiositat, molt important per desenvolupar l’autoaprenentatge.
Els infants neixen amb el superpoder de la curiositat, molt important per desenvolupar l’autoaprenentatge.

Els infants són curiosos per naturalesa i no és gens estrany que les seves preguntes portin a un reguitzell interminable de «I per què?». El superpoder dels petits de la casa és buscar respostes a tot constantment. Com a pares, podem alimentar el seu superpoder d’aprendre ensenyant-los a fer-ho per ells mateixos.

Toru Kumon deia: «Kumon ajuda els alumnes a avançar més enllà del seu nivell escolar. Els fulls d’exercicis estan ben organitzats. Els infants adquireixen confiança en ells mateixos i assoleixen un nivell avançat de competència». Això vol dir que, per exemple, un alumne de matemàtiques de primària pot tenir perfectament el superpoder d’aprendre a resoldre exercicis propis de nivells molt més avançats. Com s’aconsegueix això? Cultivant l’aprenentatge autodidacte des de ben petits.

Una persona autodidacta té una capacitat enorme per aprendre per ella mateixa i el superpoder d’aprendre a superar qualsevol repte que se li proposi, per la qual cosa serà un alumne brillant i un professional competent. A Kumon, ajudem els infants a aprendre per ells mateixos i t’expliquem com en aquest vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=WhlWTp10iHo.

El nostre mètode per adquirir el superpoder d’aprendre per un mateix

  1. Els nostres orientadors guien els alumnes i els ensenyen a aprendre per ells mateixos inculcant-los una manera concreta d’observar i treballar amb el material i d’entendre les pistes que hi apareixen, de manera que aprenen observant-les i analitzant-les.
  2. El material que utilitzem és autoexplicatiu i seqüenciat i està ple de pistes i exemples, petits passos que fomenten l’autoaprenentatge i, juntament amb la rutina de treball diari, ajuden a generar un hàbit d’estudi.
  3. Plantegem als alumnes reptes educatius individualitzats tenint en compte el punt de partida adequat per a cadascun en funció de la seva capacitat; aquest és el nostre superpoder.
  4. Proporcionem als alumnes el material més adequat perquè desenvolupin la confiança en ells mateixos, ja que estudiar en el punt ideal i assumir reptes assolibles incrementa la seva motivació per descobrir allò nou i, d’aquesta manera, es desperta i alimenta la seva passió per aprendre.
  5. Els nostres orientadors elaboren un pla personalitzat perquè cada alumne avanci al seu ritme: registren la seva manera d’aprendre i s’adapten al seu ritme d’aprenentatge, sempre amb la intenció que aconsegueixi aprendre per ell mateix.
  6. Fomentem la motivació dels nostres alumnes per aprendre, ja que ells són els protagonistes del seu propi procés educatiu; en aquest, la motivació és el superpoder de l’aprenentatge.

 

Antonio Campoy, director de Coordinació de Kumon España, transmet en aquesta frase el benefici d’adquirir el superpoder d’aprendre per un mateix: «A Kumon creiem que, si un alumne viu moltes vegades l’experiència d’aprendre una cosa sol, serà capaç en el futur d’adaptar-se sense por i amb confiança a aquesta societat canviant, a feines noves i a situacions que ara mateix no podem imaginar; en aquell moment, necessitarà tenir l’habilitat d’aprendre sense professor, d’aprendre per ell mateix».

El propòsit del mètode Kumon és desenvolupar la capacitat acadèmica de l’alumne i aconseguir que es converteixi en una persona independent inculcant-li la mentalitat i les habilitats pròpies de l’aprenentatge autodidacte perquè, quan un aprèn per ell mateix, no hi ha límits per aprendre. Avui dia, aquesta és la millor manera d’aprendre en un món cada vegada més autodidacte.