Educació

Com ajudar els nostres fills a aprendre des de casa

oct 2020
Per aprendre des de casa, els nostres fills han de desenvolupar una actitud responsable i autodidacta.
Per aprendre des de casa, els nostres fills han de desenvolupar una actitud responsable i autodidacta.

Com a pares, formem part de la comunitat educativa i, per aquest motiu, ens hem de plantejar com ajudar els nostres fills a aprendre des de casa en aquesta situació. Cal que reflexionem sobre quin ha de ser el paper de les mares i els pares, com podem motivar els nostres fills perquè no perdin les ganes d’aprendre i quina és la millor manera d’inculcar-los una actitud responsable i autodidacta perquè aprenguin sense límits.

Aprendre sense límits amb una mentalitat autodidacta

«Es pot obligar un infant a estudiar fins a un límit, però el potencial de creixement mitjançant l’aprenentatge autodidacte és infinit» (Toru Kumon).

L’autoaprenentatge és la capacitat d’aprendre per un mateix. Sergio Flores García, reconegut professor de Física i Matemàtiques, defineix l’autoaprenentatge com «la capacitat d’una persona per conformar-se a ella mateixa que permet que cadascun es converteixi en el seu mestre i pugui adquirir coneixements per interès a partir dels estímuls que hi hagi disponibles».

Si el nostre desig com a pares és criar infants feliços que siguin adults feliços, els hem d’acompanyar en aquest camí que els portarà a pensar per ells mateixos i cultivar una mentalitat autodidacta que els ajudi a conèixer-se, millorar les seves habilitats, plantejar-se reptes i superar-los ells sols.

Com ajudar els nostres fills a aprendre des de casa

Per ajudar els nostres fills a aprendre per ells mateixos i cultivar en ells una mentalitat autodidacta, hem de seguir els consells següents:

Ser pacients. Hem de prestar atenció a la seva comunicació verbal i no verbal, i a les seves emocions, i tenir en compte aquests factors en el moment de formular les nostres valoracions.

Posar-nos en el seu lloc. Si ens posem en el lloc dels nostres fills, si entenem com se senten, podrem fer que siguin capaços d’avaluar el seu propi procés d’aprenentatge i pensar en com millorar-lo.

Valorar el seu esforç, no el resultat. Si ens centrem en la seva manera d’aprendre i no en les seves notes escolars, reforçarem la seva autoestima i els ajudarem a trobar punts de millora; és a dir, a veure els errors com a oportunitats d’aprenentatge, cosa que els conduirà cap a l’aprenentatge.

Plantejar reptes adequats. Els reptes han de ser concrets i d’una dificultat adequada: ni tan ambiciosos que puguin generar frustració ni tan senzills que provoquin desmotivació. A més, és aconsellable que es puguin assolir en poc temps perquè l’interès no es dilueixi. Afrontar reptes a la mida de les seves capacitats permetrà als nostres fills d’experimentar la sensació de triomf en superar-los. D’aquesta manera, reforçarem la seva autoestima i alimentarem les seves ganes de continuar aprenent i anar convertint-se en persones plenament autodidactes.


Rafael Samper, educador i coordinador de l’Oficina Regional de València, ens en dona més detalls en aquest vídeo. 

 

Si vols que el teu fill desenvolupi al màxim el seu potencial d’aprenentatge i es converteixi en una persona autodidacta, capaç d’aprendre per ella mateixa sense límits, no dubtis a contactar amb nosaltres.