Anglès

Claus perquè els teus fills aprenguin anglès des de petits

feb 2022
 

D’acord amb l’informe de l’OCDE 2021, Espanya és un dels països de la Unió Europea on més s’estanca la comprensió lectora entre els 15 i els 27 anys. Aquesta és una de les raons per les quals el sistema educatiu espanyol no destaca dins els països europeus i, per això, és important potenciar la comprensió lectora des de petits. L’objectiu principal de Kumon English és el desenvolupament de la competència lectora en aquest idioma perquè, si la lectura és la clau del coneixement, aprendre anglès llegint en anglès és la clau del coneixement universal.

Aprendre anglès obre portes professionals i amplia les possibilitats de decidir sobre el futur. Per això, quan busquem una escola per als nostres fills, preferim que sigui bilingüe o internacional i ens fixem que el nivell de les classes d’anglès i la metodologia de l’aprenentatge de l’idioma aportin els millors resultats. Sabem que l’anglès és la clau que obre les portes de l’aprenentatge i el coneixement directe d’altres cultures, a més d’ampliar les seves possibilitats per decidir un futur que els faci feliços.

A part de l’anglès de l’escola, moltes famílies opten per apuntar els seus fills a altres extraescolars per reforçar aquest idioma. A Kumon, les classes d’anglès estan especialment adaptades al nivell de cada alumne perquè l’aprenentatge de l’idioma sigui interessant i divertit.

En aquest article, la Lorena Rodríguez, directora de Formació de Kumon España, t’ofereix algunes claus per ajudar els teus fills a aprendre anglès adquirint un nivell elevat de comprensió lectora en l’idioma.

1. Personalitzar l’aprenentatge

A les aules escolars no és possible personalitzar l’educació; tanmateix, esperem que els infants adquireixin els coneixements tant d’anglès com de les altres matèries al mateix nivell i, per això, es desmotiven.

A Kumon, els orientadors personalitzen el material d’aprenentatge de l’anglès en funció de les capacitats i les habilitats dels infants. Cada alumne disposa de quadernets, àudios i materials de lectura especialment seleccionats amb la intenció que evolucioni, de manera favorable, des de l’anglès bàsic fins a poder aprendre per ell mateix nous conceptes basant-se en coneixements previs.

2. Ensenyar-los a llegir el món amb els seus propis ulls

Si aprenem a comprendre el que llegim, aprenem a aprendre per nosaltres mateixos. Per això, l’objectiu principal de Kumon English és assolir un nivell avançat de comprensió lectora de textos originals en llengua anglesa «perquè l’alumne pugui llegir el món amb els seus propis ulls», ens diu la Lorena.

Per aprendre anglès i tenir una base sòlida del coneixement lingüístic, no recomanem començar per la gramàtica; és important començar pel vocabulari i, de manera gradual, anar desenvolupant la comprensió lectora i la resta de les habilitats en anglès.

3. Aprendre des de la base: el vocabulari

Per aprendre anglès, és important comprendre’l des de la base, el vocabulari, i de manera gradual, tal com aprenem la llengua materna. Per exemple, el primer que sol dir un nadó és «papa», «mama» o «aigua», perquè són paraules que escolta amb molta freqüència. Quan són capaços de verbalitzar-les, són les primeres que pronuncien, i el mateix passa amb l’anglès.

«No comencem a construir la casa per la teulada; estimulem el desenvolupament del sentit de l’oïda en anglès a través del vocabulari amb àudios adaptats al nivell de l’alumne i imatges que fan que el que escolta sigui significatiu per a ell. Per exemple, si estem aprenent la paraula «dog», escoltarem el so del lladruc i veurem la imatge d’un gos. Una vegada que l’alumne ha tingut contacte amb aquest so, el repeteix», ens diu la Lorena.

4. Llegir i escriure per poder comprendre

Per aprendre anglès amb Kumon English, l’alumne escolta i repeteix l’àudio nadiu, adaptat al seu nivell d’aprenentatge. Aquesta acció d’escoltar i repetir afavoreix que l’alumne treballi la comprensió auditiva i l’ajuda a desenvolupar la capacitat de llegir en veu alta. Al seu torn, això li facilita la comprensió del que llegeix i millora la seva confiança i motivació per continuar.

Quan l’alumne té una bona base de vocabulari i treballa el sentit de l’oïda en anglès, comença la lectoescriptura amb paraules, frases i oracions. En aquest punt, l’alumne aprèn a escriure oracions de manera autònoma, comença a desenvolupar l’habilitat de buscar i corregir errors, i uneix paraules o frases amb imatges. D’aquesta manera, practica la comprensió lectora.

«Una vegada que es consolida la base de vocabulari bàsic i la comprensió auditiva, es comença a llegir i escriure en anglès. En dos anys no s’aprèn a escriure o llegir, s’aprèn quan es té una base de vocabulari suficient», comenta la Lorena.

5. Aprendre regles gramaticals

Quan l’alumne ha fet el pas de la lectoescriptura, comença a treballar l’estructura gramatical. Aquesta base prèvia serveix per desenvolupar la comprensió lectora i introduir textos originals, divertits i interessants mitjançant el material didàctic més adequat per al seu nivell de comprensió.

L’alumne aprèn a extreure la idea general d’un text, aprofundeix en alguns recursos gramaticals concrets i enforteix el desenvolupament de la comprensió lectora a través de la lectura d’obres literàries més complexes.

La lectura ens permet acostumar-nos a la gramàtica i la sintaxi i adquirir vocabulari d’una manera natural. Per aquest motiu, Kumon English gira entorn de desenvolupar un nivell avançat de comprensió lectora.

Memoritzar o comprendre: s’arriben a entendre les matèries en anglès?

Un dels problemes que transmeteu moltes famílies és que no sabeu si els vostres fills només estan memoritzant en anglès o si realment estan comprenent les matèries a l’escola. Memoritzar en anglès no és aprendre anglès, perquè per aprendre cal comprendre, i això requereix desenvolupar la capacitat d’entendre tot tipus de textos. D’aquesta manera, els infants podran comprendre qualsevol matèria, i no només en anglès.


T’animem a contactar amb el centre Kumon que tinguis més a prop per comprovar els avantatges de l’ensenyament personalitzat de l’idioma i del desenvolupament de la comprensió lectora en anglès.