Miguel Haro: «Amb Kumon s’adquireix una autonomia que marca la diferència»

set 2019
Miguel Haro: «Amb Kumon s’adquireix una autonomia que marca la diferència».
En Miguel durant el lliurament de diplomes del centre Kumon, al costat de la seva orientadora i els assistents.

Quan tenia 8 anys, els pares d’en Miguel Haro van decidir matricular-lo a Kumon Matemàtiques perquè adquirís una base sòlida i desenvolupés hàbits d’aprenentatge i autonomia. Ara amb 17, i finalitzats recentment tots els nivells del programa, en Miguel afirma que és un estudiant autònom capaç d’aprendre per ell mateix. Ens ho expliquen ell i la Teresa Villalón, la seva orientadora al centre Kumon Badajoz - Santa Marina, al qual assistia.

Pregunta: T’agradaven les matemàtiques abans de començar el programa a Kumon? 
Resposta:
 No recordo gaire si m’agradaven les matemàtiques o no quan vaig començar, ja que era molt petit. Del que sí n’estic segur és que, una vegada que vaig començar Kumon Matemàtiques, no només em van començar a agradar les matemàtiques, sinó que també van deixar de suposar una preocupació per a mi, almenys acadèmicament.

P: Què és el que més t’agrada de les matemàtiques?
R:
 Em fascina el fet que aprenent una sèrie de mètodes i regles puguis trobar solucions a problemes, no només matemàtics, sinó també aplicables al dia a dia. També m’impressiona la fiabilitat de les matemàtiques. Es tracta d’una ciència amb la qual portem treballant centenars d’anys i, mentre que altres àmbits es renoven cada cert temps, en el cas de les matemàtiques, seguim treballant igual i podem millorar-la i aplicar-la a altres camps del coneixement.

P: De quina manera et van ajudar la teva família i la teva orientadora al llarg de tota la teva trajectòria a Kumon?
R: 
Recordo que el principi va ser molt dur. No estava acostumat a treballar cada dia, i el fet que, de la nit al dia, m’hagués d’acostumar a fer-ho va ser complicat. Va ser durant els primers nivells quan els meus pares van estar més a sobre meu i em van ajudar a portar-ho d’una manera més amena. En el cas de les meves orientadores, l’ajuda que m’han ofert ha estat present durant tots els meus anys en el programa; n’estaven molt pendents al principi i m’han anat donant més llibertat i autonomia a mesura que anava concloent.

P: Com animaries els alumnes que ara estan en un punt difícil del programa?
R:
 Una cosa que em va costar assimilar va ser el fet d’estar encallat en un quadernet o nivell. Crec que en això té molt a veure la forma de treballar que ens ensenyen a l’escola, ja que amb prou feines està permès de bloquejar-se o emprar més temps del degut en un tema. Als alumnes que ho estan passant pitjor, els diria que Kumon és un sistema molt diferent del que han vist anteriorment, perquè un mateix s’imposa el seu propi ritme. És molt bo repetir quadernets, sempre que calgui, i estic segur que s’agraeix més endavant.

En Miguel durant el lliurament de diplomes del centre Kumon la primavera del 2015, al costat de la seva orientadora i els assistents.P: Quin consell pots donar a altres alumnes perquè també arribin a ser concloents?
R:
 Sens dubte, el que més t’ajuda a concloure el programa és la perseverança. Per ajudar a aconseguir aquesta perseverança de què parlo, estaran presents de forma incondicional les teves orientadores. A més, em sembla oportú dir que Kumon es pot compaginar amb qualsevol altra activitat i sempre es pot treure una estona al dia per fer el quadernet. Al meu entendre, la càrrega acadèmica no és una excusa per deixar el programa, ja que arriba un punt en què Kumon adquireix la importància que poden tenir els deures o els treballs de l’escola.

P: Alguna vegada vas pensar a deixar Kumon? Per què?
R:
 Estic segur que tots els alumnes passen per un moment en què es plantegen deixar Kumon. En el meu cas, va ser per deixar de tenir la preocupació diàriament. Crec que tots els alumnes que superen aquesta època en què volen deixar el programa es poden convertir en concloents amb treball, per descomptat, però amb facilitat.

P: Quan et vas proposar convertir-te en concloent?
R:
 En el meu cas, fins que no vaig entrar en els últims nivells no vaig sentir a parlar de la possibilitat de ser concloent; era una cosa que no m’havia plantejat fins llavors. Des d’aquell moment he de dir que la possibilitat de convertir-me en concloent va suposar una gran motivació per continuar amb el programa.

P: Quins beneficis creus que té acabar el programa complet? Quines habilitats creus que has desenvolupat després de passar per Kumon?
R: 
Naturalment, Kumon t’ajuda a adquirir un coneixement per sobre de la mitjana en matemàtiques, però també t’ajuda a crear un hàbit de treball que et pot servir per a la resta de la teva vida, a més d’una autonomia que resulta molt útil i que marca la diferència entre algú mediocre i algú excel·lent.


Entrevista amb Teresa Villalón, la seva orientadora de Kumon

Parlem també amb Teresa Villalón, l’orientadora que ha acompanyat en Miguel en el seu viatge a través dels quadernets de Kumon Matemàtiques. Destaca la seva constància i la seva força de voluntat a l’hora d’afrontar el treball.

Pregunta: Quin és el primer record que tens d’en Miguel?
R:
 Des del principi em van agradar la seva disciplina i la seva capacitat per organitzar-se el temps. Va anar superant nivells normalment, amb els alts i baixos esperables, però la seva constància era impressionant: no va deixar de treballar mai per desgana i, si algun dia faltava, la seva família anava al centre a recollir el material. En aquest sentit, he de dir que el suport ha estat incondicional. He de posar en relleu que ha sabut compaginar moltes activitats, entre les quals destaquen l’atletisme i el bàsquet. És un alumne brillant.

P: Quin és el moment que recordes amb més tendresa?
R: 
En Miguel va guanyar una beca per fer el batxillerat internacional i se’n va anar, amb el nivell O molt avançat, però abans de marxar ens va assegurar que l’acabaria durant l’estiu. Va tornar per Nadal i va passar pel centre per dir-nos que el dia 8 de gener faria el test del nivell O. I així va ser. Quan el va acabar, estava molt content, amb expressió de triomf.

P: Què has après treballant amb ell?
R: 
Em sembla exemplar la seva tenacitat per acabar un projecte que li ha costat 10 anys i mantenir la seva paraula i venir a examinar-se del nivell O després d’haver estat fora de casa seva gairebé 5 mesos.

P: Quines habilitats, destreses o actituds són les que creus que l’han portat a convertir-se en concloent?
R: 
La seva constància, serenitat, paciència amb ell mateix i la seva organització del temps.


Vols que el teu fill desenvolupi al màxim el seu potencial d’aprenentatge amb Kumon? Sol·licita una prova de nivell gratis.