Paraules que inspiren, del fundador Toru Kumon

Paraules de Toru Kumon

«Mai no és suficient; sempre es pot millorar»

En aquesta secció ens agradaria presentar alguns extractes dels missatges de Toru Kumon que van inspirar professors i membres del personal de Kumon, i que daten de l’època en què es va fundar l’empresa. De fet, en l’actualitat seguim compartint la missió i els valors de Toru Kumon, ja que tenen una gran importància en la nostra feina diària. Això ha estat essencial per garantir que Kumon continués el seu desenvolupament durant més de mig segle i es convertís en l’empresa que és en l’actualitat.

  1. Els infants neixen amb un potencial il·limitat: tots els infants poden destacar desenvolupant les seves capacitats a través de l’estudi en el punt ideal. Aquesta és la raó per la qual dic: «Intenta-ho! O mai descobriràs el teu veritable potencial».
  2. «Mai no és suficient; sempre es pot millorar»: no farem progressos si pensem que una cosa «és prou bona». Fins i tot si, en aquest moment, un no té confiança en si mateix, hauria de tenir confiança en el seu «jo del demà» i creure fermament que podrà orientar millor demà si continua aprenent avui. Com a professors de Kumon, adonar-se que un és «imperfecte» i tractar sempre de millorar són principis d’un valor incalculable.
  3. Obtenir els millors resultats amb el menor esforç: aconseguir els millors resultats en el més breu espai de temps, és a dir, la idea d’una alta eficàcia, és fonamental en el mètode Kumon. Els fulls d’estudi de Kumon milloren l’eficàcia de l’aprenentatge perquè ometen detalls superflus, la qual cosa ens permet aconseguir metes més altes que si tractéssim d’incloure tot el contingut que es cobreix en el currículum escolar.
  4. Avançar més enllà del nivell escolar: la principal qualitat del mètode Kumon és, per sobre de tot, la possibilitat que ofereix de superar el nivell corresponent al curs escolar. El mètode Kumon no serveix només per millorar el rendiment dels estudiants en les seves classes de matemàtiques, llengua materna i llengua estrangera. Es tracta més aviat que, a força d’experimentar i aprendre a estudiar d’una manera autodidacta aquestes matèries, els infants siguin capaços de cultivar la capacitat d’aprendre tots sols el que ells desitgin sense necessitat que ningú els ho ensenyi. Kumon és un mètode educatiu que capacita els estudiants perquè puguin arribar a ser persones autònomes.
    Volem que els nostres alumnes avancin més enllà del nivell del seu curs escolar i experimentin pel seu compte com es poden estudiar materials que no han vist mai abans mitjançant un aprenentatge autodidacte.
  5. La culpa no és de l’infant: el mètode Kumon es basa en la convicció que, si alguna cosa no va bé, la culpa no és de l’infant. És la nostra obligació descobrir el potencial de cadascú i oferir-li la possibilitat d’estudiar en el seu punt ideal. D’aquesta manera, no només pares i professors, sinó també els mateixos infants (i això és el més important) seran els primers a sorprendre’s del seu creixement inesperat i començaran a confiar en la seva capacitat. D’això tracta principalment el mètode Kumon.
  6. Aprendre dels infants: fins i tot si els alumnes donen senyals de no ser capaços de resoldre un exercici de la manera que se’ls ha mostrat, els professors no se n’adonaran mai, tret que estiguin buscant aquests senyals i tinguin la capacitat de reconèixer-los. Si no fan un esforç per orientar els infants en el punt ideal d’estudi, els professors mai no seran capaços d’aprendre d’ells.
  7. Punt ideal d’estudi: una de les majors virtuts del mètode Kumon és que ofereix el punt ideal d’estudi mitjançant una orientació individualitzada, feta a mida per ajustar-se a la capacitat de cada alumne. La capacitat dels infants canvia contínuament, per això és important determinar el que és ideal en cada etapa del seu desenvolupament.
    Quan als infants no se’ls proporciona el punt ideal d’estudi, poden començar a sentir que és culpa seva si no obtenen bons resultats, la qual cosa pot tenir implicacions molt negatives per al seu futur. Només pel fet de poder estudiar en el punt ideal, desenvolupen la seva capacitat d’una manera natural i gaudeixen al mateix temps que avancen.
  8. Autodidactisme: perquè els infants progressin, és més eficaç satisfer el seu desig de créixer que obligar-los a avançar intentant saturar-los de coneixement. Es pot obligar un infant a estudiar fins a un límit, però el potencial de creixement mitjançant l’aprenentatge autodidacte és infinit.
  9. L’educació ha de ser individualitzada: cada ésser humà té un nivell diferent de capacitat. Si agaféssim, per exemple, una classe de 40 estudiants, observaríem que els seus nivells de destresa en diferents àrees variaran des del més capacitat (el primer lloc) fins al menys capacitat (en el lloc 40). Així doncs, en comptes d’utilitzar el format de classe tradicional, en què els estudiants estan limitats pel curs a què pertanyen o per l’edat, hem d’optar per oferir una educació individualitzada, que està feta completament a mida per adaptar-se al nivell de capacitat de cada estudiant, ja que creiem que aquesta és la millor manera de desenvolupar al màxim la capacitat de cadascú.
    Si no estem limitats pel nivell del curs, podem aconseguir que els alumnes que presenten més capacitat vagin dos, tres, quatre i fins i tot més anys avançats en el seu estudi. Al mateix temps, amb els menys capacitats, podem iniciar el seu estudi tres o quatre anys per sota del curs a què pertanyen. No obstant això, observarem que molt aviat assoleixen el nivell del curs a què pertanyen, i fins i tot el superen.
  10. Animar els estudiants a continuar llegint fins i tot després d’haver-se graduat a la universitat: el veritable valor del mètode Kumon és que permet als alumnes desenvolupar la mentalitat que es requereix per a l’autodidactisme i adquirir suficient experiència en aquest tipus d’aprenentatge perquè es converteixi en un hàbit. Hem de deixar que els infants experimentin l’alegria d’aprendre d’una manera autodidacta i que avancin pel seu compte. Esperem que, posteriorment, segueixin aprenent tots sols, fins i tot després de sortir al món real i convertir-se en persones proactives en totes les seves accions.

Continguts relacionats